Lecţie ed. socială 2 clasa a V-a


COPIII,PROMOTORI AI  PROPIILOR DREPTURI cls.aVa -

Este important ca toţi copii să conştientizeze că au dreptul de a-şi apăra şi promova drepturile,în măsura  în careacşiunile lor nu încalcă drepturile altor persoane.

1.Oferă un exemplu concret de acţiune prin care copiii se pot implica
în apărarea propriilordrepturi..

Povestea Malalei, cea mai tânără câştigătoare a premiului Nobel: fata căreia nu-i este frică de talibani nici măcar după ce au împuşcat-o în cap.

Pe 9 octombrie 2012, Malala Yousafzai a fost împuşcată în cap de talibani pentru că promova dreptul la educaţie pentru femei după ce talibanii au emis un decret religios prin care interziceau prezenţa fetelor în şcoli. După doi ani şi o zi, Malala (17 ani) a primit Premiul Nobel pentru Pace, devenind astfel cel mai tânăr câştigător al distincţiei.
Malala nu doar că a supravieţuit, ci şi-a transformat povestea într-o maşinărie de promovare a acestei cauze, strânge bani pentru finanţarea şcolilor şi a devenit cel mai tânăr laureat Nobel din istorie. Se întorcea de la şcoală atunci când a fost împuşcată. Aflase că talibanii au ameninţat-o, dar nu credea că aceştia vor ataca un copil, aşa că se temea mai mult pentru siguranţa tatălui ei, cel care a sprijinit-o. Malala Yousafzai avea deja, de la vârsta de 11 ani, un blog găzduit de BBC Urdu sub pseudonimul Gul Makai. Scria despre viaţa pakistanezilor din Valea Swat, căzută sub controlul talibanilor în anul 2004. Postarea care i-a adus însă atenţia grupării teroriste a fost publicată în ianurie 2009 cu titlul „S-ar putea să nu mai merg niciodată la şcoală”. În text, Malala anunţa că nu este sigură dacă şcoala la care mergea se va mai deschide după vacanţa de iarnă. „De această dată, fetele n-au fost prea încântate de apropierea vacanţei pentru că ştiau că, dacă talibanii îşi vor implementa edictul, ele nu vor mai putea merge vreodată la şcoală”, scria Malala.
Cine e Malala Yousafzai – povestea ei
Malala locuiește acum în Anglia, fiind adusă acolo după ce a fost împușcată în cap de talibani, a stat în comă. Tentativa de asasinat a atras, așa cum era normal, un val enorm de reacții internaționale, de la Barack Obama, Hillary Clinton la Angelina Jolie sau Madonna (care i-a dedicat cântecul Human Nature).
 
  




La o vârstă când copiii din alte părți ale lumii sunt preocupați de noile jocuri pe tabletă și de vedetele pop, Malala a devenit un simbol internațional al luptei pentru educație, pentru drepturile femeilor și, în general, pentru dreptate. Poate sună pompos dar, dacă îi citiți povestea, veți vedea cum lucrurile acestea poate abstracte capătă o concretețe dureroasă în Pakistanul contemporan, care se luptă pentru lucruri care nouă ni se par poate firești. Și, dacă mai adaug că, la cinsprezece ani, Malala aproape a fost ucisă de talibani pentru curajul de a milita pentru lucrurile în care crede, povestea ei capătă aura aceea pe care doar întâlnirea cu persoanele excepționale o poate da. Eu sunt Malala, apărută recent la Polirom, este povestea ei, spusă la persoana I, dar scrisă în colaborare cu jurnalista britanică Christine Lamb.

Cine e Malala Yousafzai – povestea ei

Malala locuiește acum în Anglia, fiind adusă acolo după ce a fost împușcată în cap de talibani, a stat în comă. Tentativa de asasinat a atras, așa cum era normal, un val enorm de reacții internaționale, de la Barack Obama, Hillary Clinton la Angelina Jolie sau Madonna (care i-a dedicat cântecul Human Nature).

  
Atacul asupra Malalei nu a fost unul întâmplător. Talibanii știau foarte bine pe cine vor să ucidă atunci când au intrat în autobuzul care o ducea la școală. “Cine e Malala?” au întrebat. Ce pericol poate să constituie pentru niște teroriști un copil, vă veți întreba. Răspunsul vine din viața Malalei și din vocea ei puternică ce se auzea dincolo de granițele Pakistanului. Și se auzea tare, lucru ce-i deranja, evident, pe talibani și, în general, pe politicienii pakistanezi.



Malala nu înțelege cum îndrăznesc talibanii să-i ia dreptul la educație și vorbește deschis și curajos despre asta. Sub pseudonim, deși se bănuia cine este, ține pentru un timp un blog la BBC (avea doar 11 ani!), răspunde interviurilor presei străine care relatează situația din Pakistan, se face un documentar cu ea și devine o prezență constantă în media internațională. Atât ea, cât și tatăl ei, critică deschis regimul din Pakistan, în ciuda amenințărilor permanente.
Cartea urmărește povestea ei și a familiei sale, poveste ce oglindește istoria recentă a Pakistanului. Printre rânduri, Malala vorbește și despre micile probleme ale vieții de copil/adolescent, despre prietenii ei, jocuri, despre lecțiile învățate și momentele de familie.

Malala a moștenit spiritul activist de la tatăl său, un om obsedat de educație, de accesul liber la ea, care a construit școli pe banii lui și s-a luptat cu sistemul să le dezvolte sau, când situația s-a înrăutățit, să nu le închidă, susținut îndeaproape, pe toate planurile, de soția lui.  De aici și pasiunea Malalei pentru învățătură, dorința de a fi cea mai bună la școală și de a face cunoscute problemele copiilor din Pakistan, în special atunci când vorbim de accesul fetelor la educație.
Malala vorbește mult în carte despre istoria Pakistanului, în special despre cea recentă, pune lucrurile în context și le analizează cu o maturitate uluitoare. E vorba de degradarea situației în Pakistan, în special în Valea Swat unde locuia Malala, pe care o urmărim treptat, vedem cum se schimbă discursurile fundamentaliștilor de la unele inițial seducătoare și, evident, manipulatoare pentru publicul larg la unele violente, care instigă la ură și crimă. E o perioadă critică, puterea religioasă prinde avânt, iar toți cei care nu sunt “cu ei” și au alte valori (cum ar fi educația, libertatea, drepturile oamenilor) sunt hăituiți, condamnați sau uciși în mijlocul străzii.




CERINŢE:
a.De ce crezi că merita acest premiu?
b.Care  drepturi ale fetelor din Pakistan erau încălcate?
c.Imaginează-ţi că pregăteşti un interviu cu Malala Yousafazi pentru revista şcolii .Care ar fi întrebările pe care i le-ai adresa?





 


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Temă clasa a VIII-a

Lecţie ed. socială 2 clasa a VI-a

Lecţie Ed. Socială clasa a VII-a